Zakázkový model, zatím rozpracovaný obal ve 3D. Jedná se o modifikovaný Mustang pro závody (v Renu např.) Letadlo je (pro mě tedy) mimořádně esteticky zdařilé, prostě se mi moc líbí. Vymodelovat tvar je trochu problém, podkladů je velmi málo. Nicméně už to je, takže se začne pracovat na návrhu konstrukce. Plánované rozpětí 2180 mm. 

nějaká 3D skica:

Gp1Gp2Gp3

Update:

remodelace modelu, využití kontur s plánu P51. Rozměrová kontrola pro zamýšlený motor Kolm.

Gg1-blue-printGg1Gg3

Stále pracujeme na doplňcích konstrukční stavebnice velkého Albatrose. Protože to děláme při zaměstnání, jde nám to pomaleji než bychom chtěli. Pár fotek z výroby co se podařilo zachytit na mobil, práci nijak zvlášť nedokumentujeme, tak aspoň takto pro představu. On Albatros dostane ještě maketový kokpit a piloty, toto je už také ve fázi výroby. Ale tomu bude věnovaný samostatný článek.

(aktualizováno)

začala výroba pilotů Albatrose. Začínáme od hlavy smile, zatím v syrovém stavu, bez barvy atp.

P1P2P3

Img_2642_2Img_2661_2Img_2672_2

Img_2662_2Img_2666_2Img_2696

Img_2697Img_2702

Tak jsme se na chvilku vrátili k výrobě dalších replik zbraní pro Saab. Trochu jsme vylepšili technologii, prototypy - mastery byly více detailnější. Jednalo se zde jen o pár kousků, nicméně pracnost je stále dost veliká. Výroba trvala asi 2 měsíce.

Img_2611Img_2612

Img_2613Img_2614

Na objednávku vznikla u nás  dvousedadlová verze Mirage 2000. Velikostně je navržena stejně jako předchozí jednosedadlová verze. Tzn. pro 120mm edf nebo 80-120N turbínu. Délka cca 2000mm. Na konstrukci je dále několik drobných změn. SOP je nyní součástí poloviny trupu a staví se současně na rovné desce.

Dále jsou k dispozici stavební kity v měřítku cca 1/4.5 obou verzí Mirage. Délka zde vychází asi na 3200mm. Tato velikost odpovídá instalaci turbíny o tahu 160 - 250 N. 

K velké verzi modelu se ještě vrátíme.

M1_2M2_2M3_2M4

NEW FOTO 14.3.2016

Albatros je potažen sklem, nástřik plniče, výroba kopyt nádrží pro negativní formy:

Img_2591Img_2593

Img_2596Img_2598Img_2599

Img_2600Img_2601Img_2603

 

Michal pomalu (spíš rychle) dokončuje potažení balzou. Tak takhle to nyní aktuálně  vypadá:

003100410051

00610091013_2

00710081012_2

váha draku asi 10kg. 

Původně zakázkový návrh tohoto velkého modelu jsme začali sami realizovat - spíše tedy Michal to nevydržel a rovnou upravené řezací plány vyfrézoval na nové frézce jako testovací záležitost. Potěšílo mě, že ke správnému sestavení kostry mu stačilo 6 screenů z počítače. Je pravda, že už něco postavil a je také pravda, že tyhle konstrukce nejsou úplně optimální pro začátky klasické dřevěné stavby. Pustili jsme se tímto do trochu jiné ligy modelů, ať už pracností, tak i náklady. K pohonu nejspíš využijeme Velkou Bíteš a jejich 200N turbínu. Cena je příznivá a jedná se o Český výrobek, stejně tak jako náš model a jeho předlohasmile

UPDATE 31.1.2016

Michal se zavřel do dílny a je to vidět..smile

00a100b500c2

00d4

UPDATE:

Michal pokročil se stavbou Albíka :

001_2002_3004_2

005_3006_2007

008_2009_2

Img_2418Img_2419Img_2439

pár foto zaslal i zákazník ze Slovenska, ten už začal potahovat. 

Img_2445Img_2446Img_2399

bude to ještě zajímavý... smile

Tak jsem konečně vyfrézoval upravenou stavebnici Mirrage. Je mírně zvětšená cca 2000mm délka, navržena pro 120mm edf nebo ekvivalentní pohon o tahu 7-12 kg. Model má dělená křídla za oblastí podvozku,kvůli lepšímu transportu. U této konstrukce jsem zcela zavrhnul pomocné podélné lišty trupu, míst toho jsem vyfrézoval "lišty" vytvarované dle siluety trupu se zámky, které přesně definují místo spoje přepážek a lišt. Díky tomu se dosáhne větší přesnosti při stavbě, neboť přepážky jsou ukotvené ve středu trupu a potom zafixované těmito vytvarovanými "lištami". Skládání jde dobře od ruky, model je rozdělen opět dvě symetrické poloviny. Jako materiál je použita 3mm topolová překližka, pevnostní díly jsou z 3mm letecké překližky. Přepážky jsou očíslované. Kostra letadla se sestaví pouze z vyfrézovaných dílů, jiný materiál není třeba. 

Viz_0321Viz_0316_2Viz_0317_2

Img_2472_2Img_2473_2Img_2474_2

Img_2476Img_2479_2

 tak jsem se pustil do potahování, foto bude následovat v tomto článku.

UPDATE: 27.1.2016

Začal jsem plaňkovat trup, je to asi nejvýhodnější způsob na sférické plochy

Img_2481_2Img_2482_2Img_2483_2

UPDATE: 29.1.2016

Polovina trupu potažená a přetmelená šlehaným kitem

Img_2493Img_2494Img_2495

Img_2497Img_2499Img_2500

UPDATE 2.2.2016

Doděláno komplet sání, napasováno do trupu. Po přilepení začne potahování druhé půlky trupu. Obě poloviny slepím k sobě a dopotáhnu. čím dál víc jsem přesvědčený o aplikaci povrchové úpravy prostřednictvím papíru a laku. Nechce se mi ten trup zasklívat. Váha potažené půlky trupu je 750 gr. Vychází to tedy na 2kg. celý drak před povrchovou úpravou. 

Img_2515Img_2519Img_2521

Img_2524Img_2526_2Img_2523

Img_2527Img_2528Img_2529

update:

Zatím k původnímu kopytu přiložena první verze křídel. Křídla jsou laminovaná do negativních forem ve vakuu a vyztužena herexem. Pár prvních fotek pro představu celistvosti tohoto sportjetu.

Sp1Sp2Sp3

Jsme tak v půli výrobního procesu celokompozitového sportjetu s pracovním názvem La Italia. Jsou vyrobena první křídla, včetně klapek a VOP.  Před další prací na kopytu trupu, jsme se na něj z odstupu kriticky podívali a zjistili jsme, že to bude chtít trochu designově uhladit. Koncept je starý rok a půl, tak se to dalo i čekat. Samotný sport jet je dost usedlá záležitost, vlastně léty prověřený koncept. Protože jsme pořídili celkem velkou CNC frézu s plochou cca 2500mm/1300mm o váze asi 600kgsmile Není už pro nás moc problém, vyfrézovat si nová kopyta . smile O tomto stroji se ještě rozepíšu, zpět ke konceptu. Víc hlav víc ví, to platí tak nějak všeobecně všude, vyjma tedy našeho parlamentu. A tak jsem oslovil několik estetických bytostí a poprosil je o jejich názor na tento jet. Sešlo se několik návrhů, asi nejvhodnější se jeví tento:

La-italia-4La-italia-4aLa-italia-4b

Jsme teď ve fázi, kdy znovu navrhujeme vnitřní prvky. Za povšimnutí stojí navržení nové polohy VOP a to nad výfukovou rouru. Tím můžeme výškovku propojit (bude plovoucí) uhlíkovou trubkou průchozí trupem. Páka bude uvnitř trupu a táhlo k servu také. Ono vůbec bych chtěl, aby linii letadla nerušily ovládací prvky. Zda se to podaří skloubit i s maximálním zjednodušením mechaniky, je otázka. Zkušenosti ukazují, že čím míň techniky v letadle, tím víc létání..smile

Chtěl bych tento projekt dokončit do vánoc, což vlastně není za tak dlouho. K tomuto modelu se ještě na stránkách vrátíme.

P.

V rámci takového spíš cvičení a odzkoušení si určitých postupů jsem se pustil do "nanojetu" . Prapůvod tohoto záměru byl před dvěma lety, kdy jsem si vytiskl na 3D tiskárně trup Albatrose. Tento projekt jsem nedodělal z důvodu nevhodnosti tiskového materiálu - v tomto případě ABS. Jednotlivé vrstvy vykazovaly malou pevnost a tvarovou deformaci při chladnutí. (PLA jsem tehdy nezkoušel) Vzpomněl jsem si na to, když jsem dělal pořádek v dílně a objevil komplet výbavu pro nanojeta - v tomto případě výborné dmychadlo o průměru 50mm od Vaška Bláhy i s motorem HET na 4s. 

  Překreslil jsem původní koncept ve 3D  a mírně jej zvětšil. Následně vyfrézoval polokopyta  z MDF a pustil se do detailů. V tomto případě jsem chtěl zopakovat technologii už jednou použitou při výrobě maket zbraní pro Saab Aeronautic.

Img_2237_2Img_2238_2Img_2239

Img_2246Img_2249Img_2250

nezdála se mi velikost sacích kanálů a vlastně i výstupu. I když to nemám rád, rozhodl jsem se je trochu zvětšit. Udělal jsem si z 0,8mm letecké překližky šablony a ty přilepil na kopyto, pak následoval tmel a čistá sochařina.

Img_2252Img_2253Img_2256

následoval hliník a detaily. Model je dost malý, cca 79cm délky, detaily jsou proto dost titěrné.

Img_2259_2Img_2267Img_2257

pokračování příště.. 

Tak je víceméně hotový návrh konstrukce Hornetu, opustil jsem myšlenku Superhornetu (hranatější) a vymodeloval ve 3D Horneta (více sférických ploch). Pro případné 3d frézování by to nebyl problém, pro navržení konstrukce už je to se sférickými plochami kapku horší. Snažil jsem se konstrukci opravdu minimalizovat a vylehčit. Letadlo je navrženo pro pohon jedním 120mm edf. Délka je 2100mm. Není to úplně drobek, ale vlivem menšího rozpětí nepůsobí tak zavalitě jako třeba Delfín ve stejném rozměru. U tohoto modelu jsem také alternativně vyzkoušel diagonální konstrukci, někdy také nazývanou "geodetickou". Pro sférické plochy je to lepší znázornění tvaru a je také pevnější. Je to určitě také způsob, jak se dobrat výsledku, ale nemyslím že pozitiva vyváží negativa zejména nárustu objemu materiálu.

Viz_0260Viz_0261Viz_0262

To jsem si uvědomil a pustil se znovu od začátku do kreslení. Model je nyní navržen klasicky, přepážky jsou tentokrát pouze 8mm obvod. Konstrukce není samonosná, ale jen podpůrná. Vyjma klíčových míst, samozřejmě. Stavebnice je opět podélně rozdělena, aby se dalo stavět na rovné desce bez přípravků. Upevnění podvozků je navrženo pro mechaniku E-flite, ale asi není problém si to přizpůsobit i pro jiné. Hlavní podvozek je zjednodušen šikmým uložením a použitím ocelové drátěné nohy. Maketový podvozek je dost komplikovaný a pro amatérskou stavbu složitý. Takže je zde zjednodušení. V rámci i ušetření si nervů na letišti.

Viz_0281  Viz_0263Viz_0267

Ještě bude následovat nějaká úprava křídel a pak hurá na laser..smile

Tak jsem byl co by fotograf přítomen prvnímu popojíždění a trimování nového éra z dílny Pavla K. Jedná se o jeho vlastní návrh, konstrukci, stavbu. Původně to kreslil pro 120mm edf, ale nakonec se rozhodl zmenšit měřítko a vyzkoušet koncept s 90mm dmychadlem. Ač se zdá být tvar trupu dost komplikovaný, stavba byla zjednodušena a model lze postavit za pár dní. Tento koncept letadla nebyl zvolen náhodou, Pavel chtěl mít vše logisticky dobře uspořádané, aby vše mělo jasně definované místo a zástavba komponent byla jednoduchá a snadno přístupná. A to se zde také povedlo. Model je potažený balzou, lehce přelakovaný a potažený oracoverem. Nápisy vyřezané na plotru. Délka je asi 1500mm, váha lehce přes 4 kg. Pohon osvědčený Vasafan 90mm krmený 6ti článkem Gens. 

E1E2E3

E4E6E7

Tak po roce jsme se vrátili k práci na tomto jednoduchém sportjetu. Vývoj byl přerušen větší zakázkou a tak došlo ke značnému zpoždění. O vývoji modelu je více psáno v sekci  "Připravujeme" . K dnešnímu dni jsou vytvořeny kopyta pro výrobu forem křídel, klapek, wingletů a jsou formy výškovky. viz foto:

L1_2L2_2L3_2

L4_2L5_2L6_2

po vylaminování prvních křídel, zkontrolujeme návaznost na kopyto trupu a následně zaformujeme i trup.

No, je léto trochu se to uklidnilo, tak jsem projížděl počítač a díval jsem se na starší práce, návrhy, nápady atd. Málem jsem na ní zapomněl. Jedná se o F-18 první generace. Nakreslil jsem si jí pro dvě devadesátky a už nedodělal. Tohle letadlo, alespoň co jsem měl tu čest osobně, výborně lítá jako model. Přitom bych to na první pohled neřekl. Chtěl jsem si vytvořit konstrukční stavebnici a maximálně jí zjednodušit. Tady uvažuji o eps křídlech potažených dýhou. Když se na to dívám zpětně, je konstrukce zbytečně komplikovaná. Ono původně byla úvaha pro dvě 120tky dmychadla a model byl asi 3000mm dlouhý, pak jsem ho v měřítku zmenšil a konstrukce se samozřejmě zahustila..smile Dnes bych to kreslil jinak, to je prostě vývoj..smile

přikládám pár obrázků po renderingu:

Viz_0246Viz_0247Viz_0250

Pro jednoho zahraničního výrobce vojenských letadel jsme vyrobili asi 100 různých modelů podvěsných zbraní. Tady jsme si šáhli na pověstné dno našich možností. Na zakázce jsme se podíleli všichni. Modely jsou ve dvou měřítkách, na jejich realizaci byly použity tyto technologie:

- 3d modelování, příprava dat na CNC frézu, vyfrézování předloh

- vytvoření forem, lukopren, polyuretan

- vakuové lisování PS za tepla

- laminování do negativních forem

- odlévání polyuretanů do forem

- povrchová úprava, lakování, výroba popisek

spousty různých přípravků, dodělávek, ruční práce atp. Jedná se o statické nefunkční modely, nebylo tedy třeba tolik řešit hmotnost. Doufám, že získané zkušenosti při použití různých technolgií zúročíme při vytváření dalších modelů letadel, případně i jiných modelů. Ať už statických, či funkčních.

Img_1829Img_1832Img_1833

Img_1834Img_1835Img_1837

Img_1838Img_1839Img_1836

Je to vážně neznámá, opravdu nevím co to udělá ve vzduchu, nicméně v dílně to vypadá dobře. Byl to olítaný model Migu 15 původně na spalovací dmychadlo. Já tu dobu těch začátků dmychadel na žhavíky mám rád. Jako malý kluk jsem hltal práci Pavla Bosáka a jeho pionýrský krůčky v této oblasti v tehdejším Československu. Považuji za velkou čest, že jsem měl možnost ho osobně poznat a strávit pár hodin v jeho dílně. Má to svoje kouzlo, diskutovali jsme o pokroku v technologiích a o tom jak dnes ke všemu přistupujeme možná až zbytečně složitě. I toho turka nám udělal, včetně hliníkový lžíce..smile

  Nevím,zdali je to model původně z jeho dílny, Michal ho koupil na Modelbazaru (myslím, že je stejně postižený jako já smile) Nicméně byl značně olítaný, nasáklý palivem, spíš asi už by zasloužil jít do důchodu. Takhle jsem ho viděl u něj v dílně a v tu chvíli mě to napdlo. Hliník!!! tady pomůže jen aluminium, zaznamenal jsem už metody s plechovkami, přípravou kopyt na formy pomocí tiskařského plechu atp. Ale nikdy jsem to osobně nezkoušel. Stojíme před rozhodnutím, jak vytvoříme detaily na našem velkém Delfínu pro zaformování a prostě se to tak nějak dokola řeší... Zkrátka jsem mu ho sebral na pokusy...

Mig byl potažený nějakým lesklým obalovým papírem, nejspíš - opravdu přesně nevím, ale ten byl na povrchu zvlněný a celkově prostě už neuspokojivý. Takže jsem to strhnul na holou balzu. Potěšilo mě, že model je potažen plaňkováním (cca 1cm široké pásky 3mm balzy, přibližně) ty dobře vytváři sférické plochy při použití pouze pár přepážek trupu. Model je velmi lehký. Vytmelil jsem hrubší nerovnosti šlehaným tmelem a stříkl plničem. Jednu vrstvu, nic složitého. Nepokoušel jsem se zde o dokonalý povrch. Proč?

Byli jsme v zimě ve Kbelích nafotit si podvozek Albíka a očumovali jsme i 15tku. Humpolácky potaženou zoxidovaným hliníkem, zažloutlou kabinou -- no prostě Retro look neskutečný smile

To se mi vybavilo při tom tmelení. Takže hurá na to. Sehnali jsme 10cm pás 0,13 mm hliníku pro vzduchotechniku. Tím jsem to potáhl. Sférické plochy byli problém, musel jsem to různě natahovat a válečkovat atp. Ale dalo se. Povrch jsem opatřil náznaky nýtování vytlačením ostrou trubičkou. Přední část jsem nastříkal barvou a mám v plánu jí nyní na hranách odřít až na plech.. (hliníkovýsmile) Trup a křídla jsem po směru letu zbrousil jemnou brusnou houbičkou. Zbavil jsem se nepřirozeného lesku. Fotky z telefonu to bohužel nedokáží dobře zachytit, odlesk to ruší, nicméně na živo je dojem realistický. Přírustek hmotnosti je 8%. Potah je lehký. 

Co mě trochu znepokojuje je samozřejmě Faradayova klec, kterou jsem tím vodičem vytvořil. Instalujeme přijímač do kabiny a satelit na spodek trupu. Antény vytáhneme ven. Je třeba zajisti aby v žádném úhlu si letadlo nestínilo signál. To je prostě velká neznámá, vím, že s tím jiní modelářil lítají, takže to asi není takový problém. 

Pohon:

Samozřejmě naše 120tka dmychadlo, místa je nesmyslně moc, možná až zbytečně. Výfuk musím zůžit. Model je dlouhý 150cm a rozpětí je cca 160cm. Není malý ani velký, je tak akorát. Prázdný váží 2.8kg. Profil je symetrický, velmi tlustý. Nebude to rychlík, ale o to tu stejně nejde. Je poplatný době vzniku.

Bude na něm ještě práce, takže se k němu zase vrátíme. 

Img_2024Img_2027Img_2030

Img_2086Img_2087Img_2094

pokračování..... 

Je to starší projekt, původně jsem ho zkoušel vymodelovat na 90tku dmychadlo. Tohle letadlo je pro tento pohon komplikované, modelářsky neuchopitelné..smile Je to z toho důvodu, že sací vstupy jsou poměrně malé z důvodu použitého typu motoru u předlohy. Jako zarytý odpůrce tvarového deformování letadel z důvodu zvětšování kanálů pro sání dmychadla, jsem zkoušel kam až se dá zajít v návrhu a nemodifikovat trup.

Pozor trochu teorie: Platí tak nějak obecně, že plocha vstupu sání by měla být plus mínus 100% účiného průřezu dmychadla (FSA) Při horším poměru dochází k poklesu statického tahu (u stojícího letadla) tedy v době, kdy právě potřebujeme ten statický tah na rozjezd - trochu by se to dalo připodobnit ke krouťáku u turbodieselových motorů.  Je uživatelsky přijemnější, alespoň u maket, mít vyšší statický tah na úkor vysoké výtokové rychlosti. Letadlo třeba nedosáhne takové maximálky, ale funguje v režimu běžného poletování po obloze mnohem lépe, odezva na přidání "plynu" je znatelnější. Za letu dochází k nárůstu účinosti dmychadla vlivem náporu sání a zároveň částečnému odlehčení hnacího motoru - rozmezí 5%. Průtok vzduchu dmychadlem je proměnný a pro teoretický popis poměrně dost složitě definovatelný. Do dějů vstupuje velmi mnoho činitelů, v podstatě nemá smysl je až tak řešit, neb rozmezí výsledku při zkoumání naladění dmychadla hravě zastíní použítí jednoho článku Lipol navíc..smile

Ke grafům,  teorii dmychadel a proudění kapalin se určitě ještě vrátíme na těchto stránkách. Sbíráme data ze 17ti lopatkové 120tky, po vyhodnocení a vytvoření nějakých grafů se tématu budeme více věnovat.

Takže tedy, protože sání ke dmychadlu prochází klíčovou oblastí letadla a vlastně překáží úplně všemu, rozhodl jsem se z něho udělat přednost - tj. pevnostní díl a cetrum konstrukce celého letadla. V podstatě konstrukce letadla je obestavěna okolo sacích kanálů. Ty musí být poněkud pevnější, než je obvyklé u jiných letadel. Model vychází velikostně asi 150cm délky a 150 cm rozpětí. Na přiložených screenech je původní starší konstrukce, zadní část SOP je trochu překombinovaná - bude se umazávat. Zkrátka rozpracovaný návrh...

Viz_0220Viz_0221Viz_0222

O víkendu jsme se pustili do stavby l-39 na 90mm edf. Testujeme správnost konstrukce a logiku seskládání. Stavíme duplicitně dvě letadla  najednou a odlaďujeme chyby ve výřezech.  Stavba konstrukce jde od ruky, za den jsem složil trup celkem bez problémů. K plné spokojenosti zbývá ještě vyfrézovat kopyta na postraní nádrže, špičku, kabinu a vstupy vzduchu. Váha konstrukce trupu je 590 gr. Na devadesátku dmychadlo to bude trochu boj s letovou vahou, osobně si myslím, že by to bylo vhodnější na menší spalovací turbínu 44 - 60 N. Pokusíme se o vytvoření potahového laminátového kitu sejmutého z kopyta předlohy modelu. Bude to experiment s hybridní konstrukcí. 

Na fotkách je vidět ještě upravený old school Mig 15 (160cm) provozovaný na spalovací dmychadlo. Posloužil jako experimentální objekt pro práci s Al folií tl. 0.13mm. Po obroušení a zašpinění by to mohlo celkem dobře dopadnout..smile

Model toho má dost za sebou, je nacucaný metylem a prostě vůbec má takové zvláštní charisma. Ten kovový prvek tomu jen prospěl, zažloutlá kabina je jak z předlohy odstavené ve Kbelích..smile

Img_2074Img_2075Img_2076

Img_2078Img_2079Img_2082

Tak jsme ho dnes s Michalem oprášili, je to ostuda, válel se v podkroví a prášilo se na něj.. Nebyl zkrátka čas..

Takže jsme ho ukotvili, zaměřili a nalepili centroplán. Bude to celokompozit, naprosto věrný a bude pro naše 120tkový dmychadlo - ekonomická verze a nebo pro 80-120 N turbínu. Fotky z dnešního "oprášení" smile

Img_2011Img_2013Img_2014

Tak konečně dokončena další várka maket zbraní pro Saab. Tentokrát 1:4. Zde už nešlo použít odlévání polyuretanu, váha by byla značná a výroba neefektivní. Rakety jsou klasicky vylaminované do forem s částečným detailem, část detailů byla doplněna následně. Jako podklad byly 3D modely dodané zadavatelem. Ty byly následně upraveny a uzpůsobeny pro cnc frézu. Kopyta /MDF a ABS, PVC, PS/ povrchově upravena a zaformována. Drobné doplňky byly odlité do silikonových forem z polyuretanu. Popisky povětšinou vytvořeny v corelu a vytištěny na samolepící folii. Vodní obtisky byly zavržené, z důvodu hrozícího častého otěru. 

Img_2002_2Img_2003_2Img_2004_2

Img_2005Img_2007Img_2008

Spustili jsme nový web pod zjednodušeným názvem Customwings, což je mnohem rozumnější už jen z důvodu zadávání do vyhledávačů atd. Zaměřili jsme se tam více na grafické znázornění i prvky flat designu, i když takhle tématický web není asi úplně vhodný pro tento způsob komunikace. Přeci jen jde o dost informací a na to ikonky nestačí. Téměř všechny obrázky jsou renderované a v rámci zachování jednotného designu stejně barevně naladěné. Reálné výrobky, výtvory hokus - pokusy a pod. budeme postupně přidávat do sekce Galerie. Web je univerzálnější, budou tam i kromě letadel i jiné výrobky a prototypy kterými se v současné době zabýváme (předvýrobní makety z různých odvětví průmyslu, umění, různé zakázkové vizualizace) Alespoň takový je plán.. :-)

link k nahlédnutí (beta verze - už tedy dostupná)

www.customwings.cz

A3B4S2

Jedná se o conceptual design, je to návrh sportjetu - tak trochu jinak. Podklad je koncept pylonových speciálů (gee-bee R3 apod.) pohon je moderní - turbofan. Některé prvky jsou přiznané víc než je třeba, slouží jako designové doplňky směrované k art deco designu. Model je navržený už se skutečnými rozměry včetně vnitřního uspořádání. Je na něm dost práce, ale je uskutečnitelný. Tvar křídel není definitivní, také otázka podvozků je trochu složitější. zatím tedy jen fantazie.... ale u té všechno začíná.. smile

Ultrasportjet-conceptualdesign5Ultrasportjet-conceptualdesign6Ultrasportjet-conceptualdesig4

Martin2Martin3Ultrasportjet-conceptualdesign-modr11

Ultrasportjet-conceptualdesign10Ultrasportjet-conceptualdesign11Ultrasportjet-conceptualdesign12

Tak jsem to nevydržel a fréznul jsem trup v menším měřítku. Délka je asi 1400mm. Vycházelo by to tak na dvě 65-70mm edf. Je to narychlo z xps. Víceméně jsem si to chtěl prohlédnout v reálu. Celkem se mi to i líbí.. smile Vlastně je to model modelu, ale nejspíš ho dotáhneme, bude to jednoduchá delta. Zatím fotky seskupených částí tak jak to vypadlo z frézky. 

Img_1771Img_1772Img_1773

Img_1766Img_1768Img_1770

Tak pomalu po večerech se rýsuje ve vyšším rozlišení předloha pro frézovací model. Dvoumotorová verze je asi hezčí, má torchu komplikovanější tvar, ale právě ty dvě "gondoly" skrz centroplán tomu dávají osobitost a i punc reálnosti. Křídlo už dostalo autostabilní profil pro delty, přemýšlel jsem o kachních plochách, ale nejsem moc přesvědčen o jejich přínosu. Celkem jsme se loni dost vyřádili z Mirrage a tyto zakrnělé výrostky jí vůbec nechyběly smile. Trochu tu zajíždíme do vod grafiky a vůbec práce s PC, ale myslím, že to nevadí. Dnes je to stejně už neoddělitelná součást návrhu konstrukcí.

Domodelováno asi z 90%, už jen drobné úpravy a potom hurá na frézu.. smile

Viz_0113Viz_0114Viz_0115

Viz_0116Viz_0117Viz_0118

a jeden rendering z hangáru snů.. smile

Viz_0097-1

Na zakázku pro menší skupinku modelářů ze zahraničí připravujeme novou stavebnici Albatrose. 

Nejspíš je jich pořád málo, nebo si to nějak neumím vysvětlit, protože nejčastější požadavky jsou právě po tomto modelu. A to ve všech myslitelných rozměrech.  Osobně si myslím, že je to vůbec nejhezčí podzvuková stíhačka, jakou svět spatřil. Jeho nástupce už postrádá ty vyvážené proporce, funkce zvítězila nad formou a tak by to u těchto strojů asi mělo být.. smile

Návrh modelu je u konce, jeho duchovním otcem je Jan Pidrman, s nímž jsme spojili síly. K sadě výřezů budou k dispozici vyfrézované díly (předek, nádrže, kabina, výstupní část trysky) z xps. Ty bude možno využít pro laminování, nebo přímo použít do konstrukce.

délka  .... 1850 mm

rozpětí ... 1380 mm

pohon .... 90 mm edf, turbína 40 - 60 N

Viz_0024Viz_0025Viz_0026

Po téměř 12 měsících je konečně na světě prototyp konstrukční stavebnice L-39 Albatros. Rozpětí 2700mm/délka 3500mm. Předpokládaná letová váha 26kg. Navrženo pro 200N kerosinovou turbínu. Nádrž v letadle má objem necelých 10l. Trup se pro snažší přepravu rozděluje hned za křídlem, kde je zároveň i dobrý přístup k turbíně. Křídla se oddělují za centroplánem, který je pevnou součástí trupu. Jsou nasazeny na duralové trubce o průměru 40mm. Letadlo má tak  velmi pevnou centrální část, stojí na podvozkách i bez křídel. Pro snažší stavbu jsou součástí výřezů také vyfrézované eps kopyta předku, nádrží na koncích křídel, sací vstupy (hrdla) a kabina. Volitelně je možné aplikovat rozdělávací VOP (2x20mm dural trubka) a SOP. Pro lepší vedení vzduchu k motoru je připraveno laminátové sání. Je vedeno při boku trupu aby byl dostatečný prostor pro nádrž paliva. Ta je umístěna v těžišti. Výřezy jsou kombinací topolové a letecké březové překližky.  Prototyp je nyní ve stavebním procesu. Fotky ze stavby budeme postupně přikládat.

L1L2L3

L4L5L6

P. 

Našemu menšímu Delfínu jsme věnovali rozsáhlou péči v oblasti vnitřního uspořádání a konstrukce funkčních částí. Nevšední péči Delfínu dopřál Petr K. Svým způsobem letadlo adoptovalsmile

První model, který jsme vylaminovali ze zakoupených forem, letěl napoprvé, jak by také ne, je to osvědčený letoun, který takhle létá několik let. Původní stroj měl kerosinovou turbínu, potom se objevilo několik kusů se spalovacím motorem a vrtulí. To zejména v Rakovnické letce. My jsme ho uzpůsobili pro pohon dmychadlem o průměru 90mm. Je to prostě takový putovní model.. smile 

  Celkově proběhlo v konstrukci modelu dost změn. Vnitřní strukturu tvoří oboustraně olaminovaný herex, místo nosníků. Což je prima vychytávka z hlediska váhy i pevnosti. Letadlo je nyní doplněno funkčními vztlakovými klapkami, které jsou opatřeny aerodynamickým krytem přes štěrbinu vzniklou při aktivaci. Asi největším zásahem je, rozdělení trupu za odtokovkou, z důvodu lepšího přístupu do modelu a i transportu. 

Delfin-zad-trup_010Delfin_loze-accu004_2

Img_1194_2Delfin-zad-trup_004_2Delfin_trup-_klapky005_2Delfin-zad-trup_016_2

Img_1271Img_1272Img_1273

Img_1274Img_1275

Pro Delfína jsme si vyvinuli i vlastní podvozkové nohy, jsou masivnější a snesou starty i z trávy.

Img_0940_2Img_0941Img_0756_2

Po těchto úpravách je Delfín připraven i k zakázkové výrobě. Kompletní model je možné dodat do 3 týdnů.

- skelet letadla (celokompozit, herex, vakuováno)

-čirá kabina

- laminátové sání

- podvozkové šachty i s krytkami

cena 19900,-

+ podvozkové nohy (dural), jet kolečka, piloti

cena 22900,-

(model  v bílé, stříbrné, šedé) v ceně

barevné schéma na přání , cena dle složitosti.

K modelu jsou dostupné náhradní díly.smile

Je možné kompletně osadit a připravit k letu - včetně záletu.

Dnes proběhl zálet L-29 Delfín (menší verze 1700mm) osazeným 90mm edf (viz sekce kompozitové modely)

Delfin

Letadlo letělo napoprvé velmi dobře, radost nám kazil regulátor, který nebyl dobře chlazen a vypínal z důvodu přehřátí. Proto Evžen (zkušební pilot) byl nucen letět asi jen na třetinu plynu, což na druhou stranu ukázalo na výborné letové vlastnosti modelu. Při přistání regulátor vypadl definitivně a tak nešlo opakovat přiblížení. Evžen proto zatáhl podvozek a sedl bez poškození do trávy.

video :

https://www.youtube.com/watch?v=57mgWkAZN3A

20.4.2014

Dnes proběhl druhý testovací let. Pro motor se použil regulátor Castle 140A HV. Nevybrali jsme si zrovna nejlepší počasí, vál silný nárazový vítr a navíc se rozpršelo. Ale rozkaz zněl jasně : Musí letět za každou cenu smile. Start byl sice utržený, protože výchylka výškovky zůstal příliš velká, ale to se dodatečně odladilo. S letadlem jsme zkoušeli různé rizikové manévry kolem pádové rychlosti a jeho "blbuvzdornost" je skutečně obdivuhodná. Doufáme, že větší model který připravujeme, bude mít podobné vlastnosti. Po asi 4 minutovém letu, jsme dobíjeli necelých 2300 mA, takže je to docela ekonomická poletucha.. smile Vážně uvažujeme o zástavbě 6ti člákového pohonu (lipol tak 10000mAh) a asi dvou 5ti minutových letech bez nabíjení po sobě.

video zde: https://www.youtube.com/watch?v=zMK2EqzWyIk&feature=youtu.be

21.4.2014 Velikonoční testování  

Img_0775_2

mírně jsme laborovali s těžištěm, Delfínu to prospělo. Video zde:

https://www.youtube.com/watch?v=wrTAI1czGMk&feature=youtu.be

Po sérii zkušebních testů na stolici a optimalizace tvaru aerodynamického krytu motoru, kterým jsou zároveň vyvedeny vodiče od motoru mimo oblast výtokové trysky, jsme připravili malou zkušební sérii. Tyto kousky budou nyní vyzkoušeny v různých modelech za účelem spíše už jen ověření správné funkce pohonné ale i zástavbové smile. Pro lepší představu přinášíme pár detailnějších fotek tohoto produktu.

2014-03-16-15-44-532014-03-16-15-45-072014-03-16-15-45-57

2014-03-17-10-02-012014-03-17-10-02-142014-03-17-10-03-17

2014-03-17-10-06-222014-03-17-10-06-322014-03-17-10-06-59

  S radostí představujeme nové celouhlíkové dmychadlo o průměru 120mm. Dmychadlo je optimalizováno pro provoz na 12 ti článek, z důvodu nejběžnějšího používání 6ti čl. baterií. A jejich následnému složení v 12ti článek. Počet lopatek dmychadla není náhodný, byl kladen důraz na vyšší statický tah v nižších otáčkách právě při použití 12ti článků s ještě rozumným špičkovým odběrem (max 135A) Tvar listů sleduje poslední trendy ve tvarování dospělých turbofanů a napomáhá i neméně důležitému maketovějšímu vzhledu pro otevřenou aplikaci v gondole letadla ( třeba A-10) 

  Důraz na použití 12 ti článku je též z ekonomického hlediska, regulátory i nabíječky se pohybují ještě v rozumných zaplatitelných mezích. Samozřejmě je ale dmychadlo testováno i na 15s. 

Naměřené údaje z testovacího provozu (odebráno z reglu Castle Creations 160 HV)

42,5 V - 136,5 A  - 5801 W - 26128 ot  -  8,35 kg    1,44 g/W    Baterie  5500 mAh  plná

39,9 V - 126,0 A  - 5027 W - 24882 ot  -  7,62 kg    1,52 g/W    Baterie  5500 mAh  vybitá na 3.8 V na článek
no a nějaké foto :

2014-02-28-10-56-402014-02-28-10-56-542014-02-28-10-57-48

další údaje a měření budou následovat......smile

Nová verze - 110 mm 

prototyp nové 110 tky. Zatím ve fázi testování. První let absolvuje v naší Mirage 2000. smile 

Img_0692Img_0693Img_0695

první měření:

tah 7,5 kg, 12s lipol, proudový odběr 127 A

Vítejte na webu zaměřeném převážně na rc modely letadel poháněných dmychadly a turbínami. Tento web se věnuje převážně vlastním konstrukcím stavebnic modelů jetů, problematice pohonů a vybavení. Zároveň problematice 3D kreslení, cnc řezání a frézování, 3d tisku. Vždy se ale vztahujícím ke stavbě letadel. 

  Na těchto stránkách dále nabízíme možnost zpracování 3D návrhu vámi vybraného modelu letadla a následně jsme schopni připravit konstrukční stavebnici na klíč. V tomto případě se neomezujeme jen na proudová letadla. Vše probíhá při vzájemné konzultaci po mailu. Během vývoje vás informujeme o postupu a implementujeme vaše konstrukční zvyky do připravovaného modelu. Stavebnici následně po odsouhlasení vyřežeme pomocí laseru, nebo cnc frézy, dle vámi preferovaného způsobu. Pro představu jedná se o min. 2 měsíční proces. Není to za týden.. :-) 

A8A9A10

 Img_1134 Img_1139 090_2

 

Orientační ceník zakázkové práce:

*vytvoření 3d modelu a konstrukce dle vlastních představ (jiný model, než je ve stálé nabídce), převod do dwg, dxf.................od 9900, - 

výřezy konstrukce............................od 5000,- (jednomotorové, délka cca 2000mm)

slepená kostra vč. pomocných nosníků, připravená na potažení......od 7000,-

potažené letadlo balzou (komplet) ..............................................od 17000,-

potažené balzou, polaminované, v plniči ......................................od 23000,-

komplet připravené k osazení, vč. povrchové úpravy.....................od 26000,-

osazené rtf a zalétnuté dle indiv. domluvy a výběru komponentů

 

* jedná se spíše o netradiční modely a silně individuální požadavky. Je možné upravit cenu v případě zájmu o vice kusů, nebo o typ letadla, který je atraktivní pro širší obec :-)

 

Tento ceník je opravdu jen přibližný, slouží pouze k základní představě. Každý model je stejně předmětem individuálního jednání. Proto je lepší vážný zájem řešit osobně, telefonicky,či přes email.